Pedagogische kwaliteit in Beeld (PiB)

Kinderopvangorganisaties zijn – volgens de wet kinderopvang – zelf verantwoordelijk voor de pedagogische kwaliteit. PiB staat voor Pedagogische kwaliteit in Beeld. De PiB-monitor is een online zelfevaluatie-instrument om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteiten in de kinderopvang. Wellicht wordt er binnen jouw organisatie ook gewerkt met de PiB. Zie voor meer informatie: pedagogischepraktijkinbeeld.nl. Dit schooljaar start team Pedagogisch werk aan de Rosestraat met de pilot Pedagogische praktijk in beeld (PiB).

Onder begeleiding van Simon Hay, initiator en pedagoog verbonden aan de PiB en Willemijn van Groen, onderwijskundige van Albeda College Sociaal en Pedagogisch Werk gaan drie klassen starten met dit instrument. De eerstejaarsstudenten zetten het instrument voornamelijk in om aan de hand van beeldmateriaal discussies te voeren over de kwaliteitszorg in de kinderopvang. De tweedejaarsstudenten zetten het middel daarnaast ook in om te reflecteren op eigen handelen en om een beeld te krijgen van de kwaliteitszorg van de eigen organisatie.

Het middel wordt ingezet ter verbetering van de kwaliteit van de studenten. De studenten Pedagogisch werk beoordelen geen pedagogisch medewerkers uit de praktijk. Alle praktijkbegeleiders van de betrokken klassen worden binnenkort nog verder geïnformeerd.