Vernieuwd leerplan opleiding Sociaal werker

Voor de eerstejaars van de opleiding Sociaal werker is het curriculum vernieuwd. De eerdere opzet sloot niet altijd goed aan op de praktijk, en sommige bpv-opdrachten bleken niet op elke werkplek uitvoerbaar. Daarom is gewerkt aan een leerplan dat beter aansluit bij de beroepspraktijk. In dit artikel lichten we graag toe hoe het vernieuwde leerplan is opgebouwd en wat dit betekent voor jou als praktijkbegeleider.

Thematische opbouw De opleiding is thematisch ingericht. Met 16 beroepsthema’s doorlopen studenten een afwisselend programma. Elk thema bevat een beroepstaak die zowel op school als in de praktijk wordt uitgevoerd en beoordeeld. Opbouw per beroepsthema De opbouw per beroepsthema is als volgt:

  • Oriëntatie op het thema De student onderzoekt waar het thema over gaat, aan welke leeruitkomsten wordt gewerkt, wat al bekend is en wat nog geleerd moet worden.
  • Leertaak 1 De student bekijkt voorbeelden uit de praktijk en ziet hoe sociaal werkers de beroepstaak uitvoeren. Deze voorbeelden vormen de basis om verder mee te oefenen.
  • Leertaak 2 De student oefent zelf onderdelen van de beroepstaak, geïnspireerd op de voorbeelden uit Leertaak 1.
  • Beroepstaak Hier laat de student zien wat is geleerd en wordt dit toegepast in de praktijk. In de eerste thema’s (blokken 1 en 2) lopen studenten nog geen bpv; de beroepstaak wordt dan op school uitgevoerd.

Overzicht beroepsthema’s Onderaan deze pagina staat een schema met alle thema’s van de opleiding. Voor thema 1 t/m 6 is een link opgenomen naar de digitale leeromgeving. In de bibliotheek vind je de bpv-beoordelingsformulieren. Bij blok 1 en 2 zijn deze formulieren er niet, omdat studenten in deze periode nog geen stage lopen. Wat wordt er van bpv-organisaties verwacht? Vanaf blok 3 wordt verwacht dat bpv-organisaties de uitvoering van de beroepstaken beoordelen. Dit gebeurt iedere 5–7 weken. De beoordeling bestaat uit twee onderdelen:

1. Voorbereiding

  • De student werkt de voorbereiding uit aan de hand of prestatie-indicatoren uit de rubric.
  • De school geeft feedback op deze voorbereiding.

2. Uitvoering

  • De uitvoering wordt beoordeeld met behulp van de bpv-formulieren.
  • De bpv-organisatie geeft feedback op de uitvoering. Aan het einde van iedere fase moeten alle prestatie-indicatoren van het beroepsthema zijn behaald.

Meer weten? Alle informatie staat in de studentenwijzer van de opleiding. Voor vragen kun je altijd contact opnemen met de bpv-coördinator.

Overzicht beroepsthema's: Beroepsthema's 1 t/m 6 hebben betrekking op leerjaar 1 (de beginnersfase), beroepsthema's 7 t/m 12 hebben betrekking op leerjaar 2 (de gevorderde fase) en beroepsthema's 13 t/m 16 hebben betrekking op leerjaar 3 (de startbekwame fase).

1
Het geheim van sociaal werk
Beroepsbeeld ontwikkelen
2
Meedoen in de maatschappij
Interventie kiezen voor mensen bij een gegeven hulpvraag
3
18 plus en dan?
Interventies zoeken die werken en passen bij de verschillende gegeven hulpvragen
4
De oudere mens
Behoefte en aanbod op elkaar laten aansluiten
5
Gevlucht
Behoefte en aanbod op elkaar aan laten sluiten
6
Sociaal maakt gezond
Interventies zoeken die werken en passen bij verschillende soorten geven hulpvragen
7
Interventies zoeken die werken en passen bij verschillende soorten geven hulpvragen
Activiteiten bedenken en uitvoeren (plan van aanpak)
8
Sport, bewegen werkt!
Activiteiten inzetten (plan van aanpak maken)
9
Eén tegen eenzaamheid
Plan van aanpak maken
10
Eigen kracht en WMO
Praktische ondersteuning bieden
11
Hulpvragen bij geldproblemen is moeilijk
Welke hulp is er en hoe kun je mensen helpen om (eerder) hulp te vragen?
12
Sociale technologie
Plan van aanpak
13
Kinder- en jongerenwerk
Signaleren van behoefte
14
Armoede en mensenrechten
Signaleren van behoefte en hulpvragen en kiezen van een passende aanpak
15
Samen werken aan de basis
Versterken sociale basis
16
Huiselijk geweld
Signaleren van behoeftes en hulpvragen en kiezen van een passende aanpak