Wijziging keuzedeel Expressief Talent

Albeda College Sociaal & Pedagogisch Werk stapt voor het keuzedeel Expressief Talent over van een traditioneel examen naar lerend kwalificeren. In dit artikel lees je wat deze verandering inhoudt en wat dit betekent voor jou als werkbegeleider.

Waarom deze wijziging? Lerend kwalificeren sluit beter aan bij de manier waarop studenten leren binnen dit keuzedeel. Studenten laten op school én in de praktijk op verschillende manieren zien dat zij creatieve activiteiten kunnen inzetten om de ontwikkeling van kinderen, jongeren of cliënten te ondersteunen. Door deze bredere kijk ontstaat een completer en eerlijker beeld van hun ontwikkeling, waardoor een examen niet langer nodig is. Wat houdt het keuzedeel Expressief Talent in? In Expressief Talent leren studenten hoe zij expressieve activiteiten, zoals muziek, beeldend, drama of dans, kunnen inzetten om ontwikkeling te stimuleren. Ze oefenen hiermee op school, voeren activiteiten uit in de praktijk en leren bewuste keuzes maken die passen bij hun doelgroep. Misschien begeleidde je al eerder studenten bij dit keuzedeel, of is het nieuw voor je: deze basis blijft hetzelfde. Wat is lerend kwalificeren? Bij lerend kwalificeren verzamelt een student tijdens het leerproces verschillende bewijzen van wat hij of zij kan, in een digitaal portfolio. Die bewijzen ondersteunen het leren: studenten ontvangen gerichte feedback en feedforward zodat zij stap voor stap groeien. Aan het einde van het keuzedeel beoordeelt een commissie het totaal aan bewijzen. Hoe meer en hoe gevarieerder deze zijn, hoe eerlijker en completer het oordeel kan worden. In plaats van één examen wordt dus gekeken naar een verzameling bewijzen die gedurende de leerperiode zijn opgebouwd. Wat blijft hetzelfde?

  • Studenten bereiden expressieve activiteiten voor en voeren deze uit in de praktijk.
  • U begeleidt hen daarbij en geeft feedback.

Wat verandert er?

  • Er wordt geen examen meer afgenomen in de praktijk.
  • Studenten verzamelen gedurende het keuzedeel minimaal drie bpv-feedbackformulieren: - 2 voor tussenopdrachten (leeracties) - 1 voor de eindopdracht

Wat vragen we van jou? Jullie feedback speelt een belangrijke rol. Studenten benaderen jullie zelf om een bpv-feedbackformulier in te laten vullen. Het is van belang dat zowel feedback (wat liet de student zien?) als feedforward (wat is een volgende stap?) volledig en concreet worden ingevuld. Alleen dan kan een student het keuzedeel afronden. Ter ondersteuning vind je hieronder voorbeeldzinnen die je kunt gebruiken in jouw toelichting:

  1. Je liet zien dat je … goed uitvoerde.
  2. Ik zag dat je zorgvuldig omging met …
  3. Je hebt duidelijk aandacht besteed aan …
  4. Je liet zien dat je een duidelijke aanpak koos bij …
  5. Probeer de volgende keer meer aandacht te besteden aan …
  6. Let er de volgende keer op dat je …
  7. Een volgende stap voor jou is om … verder te ontwikkelen.
  8. Het kan helpen om bij een volgende activiteit … meer toe te passen.

Tot slot We hopen ook in dit keuzedeel samen met jullie op te trekken in de begeleiding van onze studenten. Heb je vragen? Neem dan contact op met de bpv-coördinator van de opleiding.