De opleiding Sociaal werker stelt het beroep nog meer centraal in het onderwijs

De opleiding Sociaal werker sluit nu nog beter aan bij de werkelijke context, diversiteit en dynamiek van het sociaal werk. Er was behoefte aan meer betekenisvol leren en aan beroepstaken die beter aansluiten bij de beroepspraktijk. Ook is de feedback van docenten meegenomen in de doorontwikkeling van ons beroepstaken onderwijs.

De beroepstaken hebben een plek gekregen binnen een zogenoemd beroepsthema. Een beroepsthema is een actueel onderwerp binnen het sociaal werk. In elk beroepsthema staat één beroepstaak centraal. Dit zijn taken die een student als toekomstig sociaal werker in de praktijk kan tegenkomen. Studenten leren eerst goed te kijken naar voorbeelden. Vervolgens gaan ze onderdelen van het werk zelf uitvoeren. Daarna zijn zij klaar om het geleerde toe te passen in de beroepspraktijk. Ze voeren dan de beroepstaak daadwerkelijk uit.

Op de voorbereiding van de beroepstaak geeft de school feedback; op de uitvoering geeft de beroepspraktijk feedback. Deze feedback wordt gegeven aan de hand van een rubric. Feedback helpt studenten te begrijpen wat ze goed hebben gedaan en waar zij zich nog kunnen verbeteren. Het geeft inzicht en zet aan tot nadenken over het eigen werk. Zo leren studenten kritisch kijken naar hun leerproces, wat hun zelfstandigheid, betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel vergroot. Daarom is feedback een belangrijk onderdeel binnen de opleiding en wordt het veelvuldig ingezet.

In totaal zijn er over drie leerjaren verspreid 16 beroepsthema’s met elk een eigen beroepstaak:

1. Beroepsthema (Leerjaar 1)
Het geheim van sociaal werk
Beroepstaak
Beroepsbeeld ontwikkelen
2. Beroepsthema (Leerjaar 1)
Meedoen in de maatschappij
Beroepstaak
Interventie kiezen voor mensen bij een gegeven hulpvraag
3. Beroepsthema (Leerjaar 1)
18 plus en dan?
Beroepstaak
Interventies zoeken die werken en passen bij de verschillende gegeven hulpvragen
4. Beroepsthema (Leerjaar 1)
De oudere mens
Beroepstaak
Behoefte en aanbod op elkaar laten aansluiten
5. Beroepsthema (Leerjaar 1)
Gevlucht
Beroepstaak
Behoefte en aanbod op elkaar aan laten sluiten
6. Beroepsthema (Leerjaar 1)
Sociaal maakt gezond
Beroepstaak
Interventies zoeken die werken en passen bij verschillende soorten geven hulpvragen
7. Beroepsthema (Leerjaar 2)
De kracht van kunst en muziek
Beroepstaak
Activiteiten bedenken en uitvoeren (plan van aanpak)
8. Beroepsthema (Leerjaar 2)
Sport en bewegen werkt!
Beroepstaak
Activiteiten inzetten (plan van aanpak maken)
9. Beroepsthema (Leerjaar 2)
Eén tegen eenzaamheid
Beroepstaak
Plan van aanpak maken
10. Beroepsthema (Leerjaar 2)
Eigen kracht en WMO
Beroepstaak
Praktische ondersteuning bieden
11. Beroepsthema (Leerjaar 2)
Hulpvragen bij geldproblemen is moeilijk
Beroepstaak
Welke hulp is er en hoe kun je mensen helpen om (eerder) hulp te vragen?
12. Beroepsthema (Leerjaar 2)
Sociale technologie
Beroepstaak
Plan van aanpak
13. Beroepsthema (Leerjaar 3)
Kinder- en jongerenwerk
Beroepstaak
Signaleren van behoefte
14. Beroepsthema (Leerjaar 3)
Armoede en mensenrechten
Beroepstaak
Signaleren van behoeften en hulpvragen en kiezen van een passende aanpak
15. Beroepsthema (Leerjaar 3)
Samen werken aan de basis
Beroepstaak
Versterken sociale basis
16. Beroepsthema (Leerjaar 3)
Huiselijk geweld
Beroepstaak
Signaleren van behoeften en hulpvragen en kiezen van een passende aanpak