De opleiding Sociaal werker stelt het beroep nog meer centraal in het onderwijs
De opleiding Sociaal werker sluit nu nog beter aan bij de werkelijke context, diversiteit en dynamiek van het sociaal werk. Er was behoefte aan meer betekenisvol leren en aan beroepstaken die beter aansluiten bij de beroepspraktijk. Ook is de feedback van docenten meegenomen in de doorontwikkeling van ons beroepstaken onderwijs.
De beroepstaken hebben een plek gekregen binnen een zogenoemd beroepsthema. Een beroepsthema is een actueel onderwerp binnen het sociaal werk. In elk beroepsthema staat één beroepstaak centraal. Dit zijn taken die een student als toekomstig sociaal werker in de praktijk kan tegenkomen. Studenten leren eerst goed te kijken naar voorbeelden. Vervolgens gaan ze onderdelen van het werk zelf uitvoeren. Daarna zijn zij klaar om het geleerde toe te passen in de beroepspraktijk. Ze voeren dan de beroepstaak daadwerkelijk uit.
Op de voorbereiding van de beroepstaak geeft de school feedback; op de uitvoering geeft de beroepspraktijk feedback. Deze feedback wordt gegeven aan de hand van een rubric. Feedback helpt studenten te begrijpen wat ze goed hebben gedaan en waar zij zich nog kunnen verbeteren. Het geeft inzicht en zet aan tot nadenken over het eigen werk. Zo leren studenten kritisch kijken naar hun leerproces, wat hun zelfstandigheid, betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel vergroot. Daarom is feedback een belangrijk onderdeel binnen de opleiding en wordt het veelvuldig ingezet.
In totaal zijn er over drie leerjaren verspreid 16 beroepsthema’s met elk een eigen beroepstaak: