Bewegend leren in het onderwijs
Beweging en sport hebben niet alleen positieve effecten op de gezondheid en het welzijn van kinderen, maar ook op het cognitieve leren. Hoewel het om kleine effecten gaat, toont onderzoek aan dat beweging bijdraagt aan een betere concentratie en hogere leeropbrengsten (Kennisrotonde 2016, 2023). Met deze gedachte in het achterhoofd integreerden de opleidingen Onderwijsassistent en Pedagogisch Medewerker van Albeda bewegend leren en het beweegadvies voor kinderen van 0-4 jaar (Kenniscentrum sport en bewegen) in hun curriculum.
"Onze studenten leren door te ervaren", geeft onderwijsleider Korine Gilijamse aan. "Toen we bewegen in ons leerplan wilden verwerken, wilden we hier natuurlijk niet alleen theoretische kennis over overbrengen, maar ook onze studenten zelf actief bewegingsactiviteiten laten ervaren. Ik ben via onze partners in de regio in contact gekomen met 3SSport en raakte geïnteresseerd in hun concept EduExtra. Samen met 3SSport hebben we een lessenserie ontwikkeld voor onze opleidingen."
EduExtra
Tim Stoevelaar, directeur van 3SSport, legt uit: "EduExtra is een onderwijsconcept waarbij leerlingen via bewegend leren werken aan de SLO-doelen van het primair onderwijs. Alle activiteiten zijn gericht op en gekoppeld aan deze doelen. Sport wordt gebruikt als middel om deze doelen te bereiken. Het voelt als een uitje, waarbij leerlingen even niet in de klas hoeven op te letten, maar impliciet bezig zijn met taal- of rekenontwikkeling. Het EduExtra-programma bestaat uit een aantal fysieke themaboxen met materialen en methodisch uitgewerkte activiteiten. Onze gekwalificeerde collega's ontzorgen de opdrachtgever; er hoeft alleen een ruimte beschikbaar gesteld te worden. In 2021 benaderde Albeda College Sociaal & Pedagogisch werk ons om samen hun studenten Onderwijsassistent en Pedagogisch Medewerker kennis en vaardigheden op het gebied van bewegend leren bij te brengen door middel van een lessenserie."
Doelen van de lessenserie
Onderwijsleider Korine Gilijamse somt op dat de doelen van de lessenserie vierledig zijn. "Ten eerste waren onze studenten na de coronaperiode eraan toe om meer te bewegen. Daarnaast willen we bewegen en bewegend leren een goede plek geven in onze leerplannen, zodat onze studenten deze vaardigheden ook weer kunnen toepassen in de praktijk tijdens stage-opdrachten en examens. Ons flexibele leerplan geeft ons de mogelijkheid actuele ontwikkelingen snel op te kunnen pakken. Ten derde: door onze eigen docenten allemaal om de beurt aan te laten sluiten bij de lessen, hebben we meteen onze docententeams geprofessionaliseerd. Als laatste werkten de studenten door de lessen Bewegend Leren ook nog eens actief aan hun eigen taalkracht. Tim concludeert: "In de lessen met de studenten merken we dat ze aan het einde van de lessenserie een hele brede inzetbaarheid van bewegend leren laten zien. Van het onderwijs tot de opvang, een bewegend leren activiteit is snel gemaakt!"
Reacties van docenten
"Studenten waren tijdens de les die ik heb meegemaakt spelenderwijs bezig met rekenen. Ik denk dat dit eraan bijdraagt om het plezier in rekenen te ervaren of de druk en angst op dit gebied te verminderen. Ik vond het sterk dat studenten individueel sommen kregen terwijl de rest van de groep verder ging met het spel. Zo viel het niet op als er een fout werd gemaakt, maar werden goede antwoorden beloond met extra punten." "Lesideeën om leerlingen meer te laten bewegen. Hierbij weten ze wat ze nodig hebben en ze hebben ideeën om dit toe te passen op stage." "Studenten hebben ideeën gekregen hoe je met weinig middelen bijvoorbeeld een paar dobbelstenen al bewegend leren in gang kan zetten. Ook is er niet altijd een gymzaal/sporthal nodig. Met de beschikbare ruimte gang/pleintje kan je al heel veel. Daarnaast hebben de studenten tijdens het theoretische gedeelte het belang van bewegend leren meegekregen." Klik hier voor meer info over EduExtra.