Geen laaggeletterdheid, maar taalkracht
Uit onderzoek in Nederland en België blijkt dat een deel van de studenten in het mbo een taalachterstand heeft als zij instromen bij een beroepsopleiding. In De Staat van het onderwijs 2023 wordt de zorg benoemd over onvoldoende taalontwikkeling in het po, vo en mbo. “Om goed te kunnen functioneren in hun onderwijsloopbaan en in de Nederlandse samenleving hebben leerlingen en studenten basisvaardigheden nodig op het gebied van Nederlandse taal, rekenen of wiskunde en burgerschap. Eerder schreven we dat het niveau van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs op het gebied van taal en rekenen stagneert of daalt en dat een toenemend aantal leerlingen het onderwijs onvoldoende geletterd en/of gecijferd verlaat”. “Studenten hebben basisvaardigheden op het gebied van Nederlandse taal, rekenen en burgerschap nodig voor hun schoolloopbaan en om te functioneren in onze samenleving. Het aantal studenten dat het onderwijs onvoldoende geletterd en/of gecijferd verlaat, neemt toe.” Taalachterstand wegwerken De inspectie gaat de resultaten voor taal en rekenen de komende jaren monitoren om zicht te krijgen op de ontwikkelingen. Ook wij hebben de opdracht om de taalachterstand bij onze studenten weg te werken. De individuele situatie, de thuissituatie en de onderwijssituatie hebben invloed op de taalontwikkeling van jongeren. Deze kunnen elkaar zowel in positieve als in negatieve zin versterken. Daarnaast blijkt dat een deel van de jongeren school vroegtijdig verlaat vanwege een taalachterstand, die gedurende de opleiding een belemmering heeft gevormd. Onderzoek heeft uitgewezen dat bevordering van taal kan leiden tot studiesucces. We werken gezamenlijk aan het bevorderen van studiesucces, gelijke kansen en inclusie. Dit doen we door de leerbehoefte van de student centraal te stellen en kritisch naar onze eigen rol tijdens het leerproces van de student te kijken. Taalkracht De 3F-taaleis vanuit het werkveld (kinderopvang) zorgt voor een extra uitdaging voor studenten van de opleiding Pedagogisch medewerker kinderopvang. Ook wanneer onze studenten als professional de arbeidsmarkt betreden, kunnen zij door hun lagere taalvaardigheid dikwijls niet volledig participeren in de samenleving en ook in hun ontwikkeling en kansen op de arbeidsmarkt blijven ze achter. Het is van belang om studenten op een positieve manier te benaderen, dit mede om taalschaamte weg te nemen. Daarom wordt er in het vervolg binnen CSP niet meer gesproken over ‘laaggeletterdheid’, maar over taalkracht. Binnen alle opleidingen wordt op verschillende manieren gewerkt aan de bevordering van taalvaardigheid. Om het leesplezier van onze studenten te bevorderen werken we ook samen met de bibliotheek. Voorlezen tijdens stage kan een stimulans zijn voor onze studenten, dus dagen jullie ze uit?
"Voorlezen tijdens stage kan een stimulans zijn voor onze studenten, dagen jullie ze uit?"