Uitslag van het Klanttevredenheidsonderzoek 2023
De beroepspraktijkvorming (BPV) wordt elke twee jaar geëvalueerd door middel van een digitaal Klantentevredenheidsonderzoek (KTO). Het onderzoek wordt afgenomen in de periode maart/april onder werkbegeleiders vanuit Pedagogisch Werk (PW), Onderwijsassistent (OA), Sociaal Werk (SW) en instructeur mbo.
Het rapportcijfer van 2023 is een 6,7. Ten opzichte van twee jaar geleden is de algemene beoordeling gelijk gebleven. Op het gebied van communicatie en begeleiding tijdens de bpv zijn er zeker verbeteringen mogelijk. Wat betreft de communicatie tussen school en de bpv willen we nog meer inzetten op proactief en structureel contact met de bpv. Bij aanvang van de bpv al snel een contactmoment vanuit de opleiding initiëren en de contactgegevens van de slb'er delen met de werk- of praktijkopleider. Korte lijnen tussen begeleider vanuit school en de praktijk en bij signalen vanuit de praktijk snel onderling schakelen. Hieronder lees je een aantal quotes vanuit de praktijk.
“Ik denk dat er gewerkt moet worden aan een intensievere samenwerking. Wat kunnen wij van de opleidingen verwachten, maar wat kan de school verwachten van de bpv. Duidelijke communicatie in wanneer studenten dingen meekrijgen voor de praktijk. Niet altijd geven alle studenten dit tijdig aan.”
“Ik heb positieve ervaringen. Als alles prima loopt is er niet zoveel samenwerking. In geval van problemen zijn de lijntjes kort is mijn ervaring."
“Stagemarkt was voor toegang tot werving ideaal. Deze stagemarkten hebben bij ons duidelijke pieken gegeven. Qua duidelijkheid over regels is het goed om dit te blijven herhalen; zo waren bij ons in de organisatie de regels verwaterd vanwege een doorloop van collega's. Degene die er bij het begin van de samenwerking bij waren, zijn inmiddels door en nieuwe collega's worden niet goed of half geïnformeerd. Zo was voor mij het verschil tussen werkbegeleiders en examinatoren niet duidelijk en ook niemand kon het mij vertellen. Zo'n opfrisser van een examentraining of simpel taakverdeling/ verwachtingen is fijn om te herhalen. Organisaties kunnen dan zelf aangeven of ze hieraan mee willen doen of dat het niet nodig is.”