Drempelloze doorstroom mogelijk van mbo-opleiding Onderwijsassistent naar pabo
Met het portfolio is de student doorstroomvaardig én doorstroomwaardig
Drempelloze doorstroom
Sinds dit schooljaar zijn drie hogescholen en drie roc’s uit de regio Rotterdam gestart met de pilot drempelloze doorstroom mbo-pabo. Deelnemende opleidingen zijn de pabo van Hogeschool Rotterdam, Hogeschool InHolland, Thomas More Hogeschool en de roc’s Zadkine, Da Vinci college en Albeda. Een drempelloze doorstroom is mogelijk als de student het keuzedeel Voorbereiding Pabo heeft gevolgd op het mbo. Dit keuzedeel wordt voornamelijk binnen de opleiding Onderwijsassistent gekozen. Docenten en studenten van de deelnemende scholen zijn tot nu toe zeer positief over de resultaten van de pilot!
Een ontwikkelingsgericht portfolio als alternatief voor de landelijke toelatingstoetsen
Vanuit de Vereniging Hogescholen, LOBO, de MBO Raad en het ministerie van OCW werd een alternatief geboden voor de toelatingstoetsen: een ontwikkelingsgericht portfolio. Deze zou dan aangeboden worden binnen het keuzedeel Doorstroom pabo op het mbo dat studenten voorbereidt op de pabo. In dit keuzedeel worden de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek aangeboden, zodat studenten zich de basiskennis eigen kunnen maken. Vanaf het schooljaar 2022/2023 kunnen studenten meedoen aan een pilot om het portfolio te maken en zo een drempelloze doorstroom te krijgen op de pabo, mits het portfolio met een voldoende is afgesloten. Volgt een student dit keuzedeel niet, dan moet het alsnog de toelatingstoetsen maken voorafgaande aan de pabo. Hoe dit ontwikkelingsgericht portfolio er precies uit zou moeten zien, mag regionaal worden bepaald. Als regio hebben we deze kans meteen aangegrepen, omdat we veel kansen zagen voor studenten. Hier is positief op gereageerd door zowel docenten als studenten. Enkele reacties lees je hieronder.
Reacties van studenten en docenten
“Ik ben een grote voorstander van deze werkwijze. Hierdoor stellen wij studenten in staat om praktijkgericht aan de slag te gaan met de toelatingseisen van de pabo. Op deze manier geven wij iedere student een eerlijke kans.” Lois, docent Albeda
"Het portfolio is ons veel meer op het lijf geschreven. We kunnen het werk beter spreiden en we hebben meer eigen inbreng.” Claudia, student Zadkine
“Heel fijn dat er nu mogelijkheden en kansen voor studenten zijn om op een soepele manier door te stromen naar de pabo.” Wendy, docent Da Vinci College
"Het is fijn dat wij nu op een procesgerichtere manier ons als studenten van de opleiding Onderwijsassistent kunnen voorbereiden op de pabo en de kans krijgen om een portfolio te maken. Zo is er ook een betere aansluiting tussen beide opleidingen en wordt het een fijner traject om doorheen te lopen.” Olaf, student Albeda