Nieuwtjes
Waardevol diner studentenpanel CSP: durf je stem te laten horen!
Op 30 mei was er in het kader van studentenparticipatie een einddiner voor de studentenpanels van Albeda College Sociaal & Pedagogisch Werk. De studentenpanels bestaan uit studenten van verschillende opleidingen binnen CSP die graag hun stem willen laten horen over alles wat gaat over school en hun opleiding.
Studenten en docenten genoten van culinaire hoogstandjes, terwijl ze aan verschillende tafels door middel van vraagkaartjes het gesprek voerden. De vragen gingen bijvoorbeeld over taal, de leukste dag op school en wat docenten kunnen leren tijdens een studiedag. Heba, student van de opleiding Sociaal werker en ambassadeur van CSP, geeft antwoord op de vraag op welke dag ze met enthousiasme naar school ging: “Elke dag is een mooie dag om naar school te gaan. Er zijn wel momenten dat ik geen zin heb, maar ik wil mezelf heel graag ontwikkelen en ik zie mezelf graag groeien. In het eerste jaar was ik heel teruggetrokken. Nu in het tweede jaar wil ik mijn project uitvoeren en mijn ideeën werkelijkheid maken. Mijn tip voor studenten is: Durf je stem te laten horen, durf je talenten te laten zien.”
Studenten Startcollege maken Rad van fortuin voor CSP
Een mooi voorbeeld van slimmer werken bij Albeda is de samenwerking tussen de opleiding Sociaal werker en studenten van de opleiding de entreeopleiding Bouwen en wonen van Albeda Startcollege. De studenten maakten drie exemplaren van een rad van fortuin waarop de 7 leefgebieden staan, aan de hand waarvan wordt les gegeven bij de opleiding Sociaal werker. Het rad wordt gebruikt bij bijvoorbeeld open dagen of kennismakingsdagen voor nieuwe studenten. Studenten van het Startcollege en stagiaires van het Auris College, hartelijk dank voor het prachtige resultaat.
Klankbordsessies Sociaal Werk
Onderwijs ontwikkel je samen èn dan niet alleen met docenten en studenten, maar ook met het werkveld. In maart vond de eerste werksessie met het werkveld plaats. WMOradar, SOL en You-ng waren hiervoor uitgenodigd. In april was de tweede klankbordsessie met WMOradar, Vluchtelingenwerk en Playing for succes.
Tijdens de klankbordsessie is de inhoud van het beroepsgerichte deel van de opleiding Sociaal werk aan de organisaties voorgelegd. Er werden zaken besproken zoals: de aansluiting tussen de voorgestelde werkeenheden en beroepstaken en het werkveld. De invloed van de verandering van het curriculum op de stagebegeleiding. Op welke manier de begrippen ‘booksmart’, ‘streetwise’ en ‘systeemsensitief’ een plek kunnen krijgen in de opleiding en op welke manier komen de basisvaardigden van een Sociaal werker terugkomen.
Werkveldbijeenkomsten zorgen voor efficiënte communicatie
Het afgelopen jaar hebben we zowel op fysieke locaties als online werkveldbijeenkomsten georganiseerd. Deze bijeenkomsten hadden tot doel om het werkveld te informeren over wat hen te wachten staat in het komende jaar en om informatie over de opleiding te delen.
Tijdens de werkveldbijeenkomsten hebben de studieloopbaanbegeleiders uitgelegd wat de verwachtingen zijn met betrekking tot de beroepspraktijkvorming voor onze studenten, en wat zij kunnen verwachten van hun bpv.
Het uitwisselen van informatie en tips tijdens deze bijeenkomsten was heel waardevol. Op deze manier leren het werkveld en Albeda elkaar steeds beter kennen. Bovendien verkort dit de communicatielijnen, waardoor het voor studenten en bpv steeds duidelijker wordt hoe onze school de zaken regelt.Dit zorgt ervoor dat de communicatie tussen de studieloopbaanbegeleiders en de praktijkopleiders efficiënt blijft, en dat er snel kan worden geschakeld. Deze aanpak werd positief ontvangen door de praktijkopleiders, omdat het ook mogelijkheden biedt om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren.